Sjenerøs gave fra Erik, Karoline og Olga Berentsens legat

Erik, Karoline og Olga Berentsens legat gir 391.000 kr. til rehabilitering av fasadene på Breidablikk.

Museum Stavanger er veldig glad for å kunne melde at vi har fått en sjenerøs gave fra Erik, Karoline og Olga Berentsens legat på kr 391.000. Beløpet skal brukes til å restaurere og tilbakeføre fasadene fram til 2025.

Fasadene må frigjøres fra mange lag med gammel (og feil) maling, beskyttes med ny linoljemaling og har behov for reparasjon av både kledning, listverk og pyntelementer. Samtidig tilbakeføres både fargene, utførelse og materialbruk til det som ble brukt nå huset ble bygd i 1882. Huset skal etter hvert få tilbake sin detaljrikdom og eleganse som gjør det til en unik representant av Sveitserstilen i Stavanger.

Et stort takk til Erik, Karoline og Olga Berentsens legat!

Museumshåndverker Michael Heng forteller legatets styre om pågående arbeider med fasadene.