Utstilling

Tidsriktig interiør

Innredning i "klunkestil"

Breidablikk består av miljøutstillinger over tre etasjer. I årene villaen var i Berentsen-familiens eie ble det gjort få endringer på det originale interiøret fra 1881, og et besøk på Breidablikk er derfor som å tre inn i en annen tid. Her dominerer den såkalte «klunkestilen» som var populær mot slutten av attenhundretallet, og ingenting i husets vakre interiør er overlatt til tilfeldighetene. Her er tidsriktige møbler, overdådige lysekroner, keramikkovner, blomsteroppsatser og annen nips og pynt. Huset inneholder også en stor kunstsamling, med blant annet flere malerier av Kitty Kielland.

I første etasje er møbleringen slik den var i 1950-årene, og her ligger husets bibliotek, dagligstue og salong med det såkalte «røkeværelset». I den staselige spisestuen er det dekket til selskap. I andre etasje er husets fire soverom med møbler i ulike stilarter fra perioden 1850-1930. Tjenestepikenes lille fløy vitner om at ikke alle som bodde i huset hadde samme sosiale status.

I husets underetasje ligger vaskekjelleren som viser hvordan tøy ble vasket på tradisjonelt vis med vaskebrett, kokekjele og stamper. Her finner man også matbod, vinkjelleren og et tilfluktsrom som familien fikk bygget i 1939. På låven finnes en utstilling av jordbruksredskaper og hestekjøretøy, og det flotte parkanlegget er også verdt et besøk.

For museet er det av spesiell verdi at miljøet på Breidablikk supplerer den tidsriktige innredningen på Ledaal på den andre siden av Eiganesveien, og slik muliggjør en samlet formidling av 1800-tallets stilhistorie.